مزایای کار داوطلبانه

مزایای کار داوطلبانه

۸ دقیقه در رابطه با مزایای کار داوطلبانه بخوانیم.

کار داوطلبانه به شما کمک می‌کند دوستان جدید پیدا کنید، مهارت‌های جدید یاد بگیرید، حرفه خود را بهبود دهید، و احساس شادی و سلامتی بیش‌تری داشته باشید. کافی است کار داوطلبانه مناسب خودتان را پیدا کنید تا از مزایای کار داوطلبانه بهره‌مند شوید.

چرا داوطلب شدن؟

با زندگی پر مشغله این روزها، اختصاص زمان به کار داوطلبانه سخت به نظر می‌رسد. با این حال، مزایای کار داوطلبانه بسیار زیاد است. در کار داوطلبانه فعالیت‌هایی مثل ارائه کمک‌های حیاتی به افراد نیازمند، توجه به مشکلات جامعه و گروه‌های مختلف انجام می‌شود اما فوایدی که کار داوطلبانه برای خود داوطلب دارد بیش‌تر و بزرگ‌تر است.

کمک به دیگران به سلامت جسمی و روحی شما کمک می‌کند. کار داوطلبانه استرس را کاهش می‌دهد، با افسردگی مقابله می‌کند، ذهن شما را تحریک می‌کند و برای شما  احساس هدف‌مندی به همراه دارد. هر چه بیش‌تر کار داوطلبانه انجام دهید بیش‌تر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوید ولی این بدان معنا نیست که لزوما باید تعهدات بلندمدت بدهید یا زمان خیلی زیادی صرف کنید تا از مزایای کار داوطلبانه بهره‌مند شوید. کمک کردن به دیگران به راه‌های ساده نیز امکان‌پذیر است و برای شما احساس شادی و سلامتی بیش‌تر به همراه دارد.

مزایای کار داوطلبانه: ۴ راه برای احساس شادی و سلامتی بیش‌تر

  • کار داوطلبانه شما را با دیگران مرتبط می‌کند.
  • کار داوطلبانه برای ذهن و جسم شما مفید است.
  • کار داوطلبانه حرفه شما را بهبود می‌بخشد.
  • کار داوطلبانه لذت و شادی به زندگی شما می‌آورد و زندگی شما را غنی می‌کند.

مزیت اول: کار داوطلبانه شما را با دیگران مرتبط می‌کند.

یکی از شناخته شده‌ترین مزایای کار داوطلبانه ، اثرگذاری بر جامعه است. کار داوطلبانه به شما کمک می‌کند تا با جامعه مرتبط شوید و آن را به جای بهتری تبدیل کنید. انجام کوچک‌ترین کارها می‌تواند اثرگذاری خود را زندگی افراد، محیط‌زیست و حیوانات داشته باشد و شرایط را برای آن‌ها بهتر کند. و البته کار داوطلبانه مثل یک خیابان دو طرفه است و همان‌طور که دیگران از آن بهره می‌برند شما و خانواده‌تان نیز از مزایای انجام کار داوطلبانه بهره‌مند می‌شوید. اختصاص زمان به انجام کار داوطلبانه به شما کمک می‌کند دوستان جدیدی پیدا کنید، شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنید.

دوستان و ارتباطات جدید

یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن دوستان جدید یا بهبود روابط فعلی، پیش بردن یک کار مشترک و تعهد به آن است. کار داوطلبانه یک راه عالی برای ملاقات افراد تازه است، به‌خصوص اگر شما تازه وارد فضایی شده‌اید و دیگران را نمی‌شناسید. زیرا کار داوطلبانه رابطه شما را با افراد جامعه تقویت می‌کند، شبکه حمایتی و پشیبانی شما را گسترش می‌دهد و در نهایت شما را در ارتباط با افراد با علایق مشترک، منابع و سرگرمی‌های محلی قرار می‌دهد.

مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خود را افزایش دهید.

برخی افراد ذاتا دوست دارند با دیگران ارتباط زیادی داشته باشند ولی همه این‌طور نیستند و ارتباط و ملاقات افراد جدید برای آن‌ها سخت است. یکی از مزایای کار داوطلبانه این است که به شما فرصت تمرین مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را می‌دهد، به این علت که در فضای کار داوطلبانه شما به طور منظم افرادی که علایق مشترکی با شما دارند را ملاقات می‌کنید. وقتی در جریان هستید، آسان‌تر می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و دوستان جدیدی پیدا کنید.

کار داوطلبانه به عنوان یک خانواده

کودکان کارهای مختلف شما را می‌بینند. با کمک به جامعه، به آن‌ها نشان می‌دهید که چگونه کار داوطلبانه تغییر ایجاد می‌کند و برای خود فرد نیز احساس سلامتی و شادی به همراه دارد. همچنین کار داوطلبانه شما را با موسسات و مراکز مختلف آشنا می‌کند و می‌توانید از خدمات آن‌ها برای فرزندان و خانواده خود بهره ببرید.

مزیت دوم: کار داوطلبانه برای ذهن و جسم شما مفید است.

مزایای کار داوطلبانه برای سلامتی ذهنی و جسمی بسیار زیاد است.

کار داوطلبانه به کاهش استرس، عصبانیت و اضطراب کمک می‌کند. جنبه ارتباطی کار داوطلبانه بر سلامت روانی شما تاثیر به‌سزایی دارد. هیچ چیز استرس را بهتر از یک ارتباط معنی‌دار با دیگران کاهش نمی‌دهد. کار را با حیوانات و حیوانات خانگی نیز در کاهش استرس  موثر است.

کار داوطلبانه با افسردگی مبارزه می‎کند. کار داوطلبانه شما را در ارتباط منظم با دیگران نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند تا یک سیستم حمایتی و پشتیبانی بسازید که به نوبه‌ی خود از شما در مقابل افسردگی محافظت می‌کند.

کار داوطلبانه شما را خوشحال می‌کند. محققان با اندازه‌گیری هورمون‌ها و فعالیت‌های مغزی دریافتند که کمک به دیگران لذت بی‌نظیری را به همراه دارد. انسان‌ها برای کمک به دیگران خیلی تلاش می‌کنند. هر چه بیش‌تر به دیگران کمک کنید، بیش‌تر احساس خوشحالی می‌کنید.

کار داوطلبانه اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. وقتی شما برای دیگران و جامعه کاری انجام می‌دهید و در انجام آن موفق هستید، به طور طبیعی دستاوردی برای خود دارید. نقش شما به عنوان داوطلب نیز به شما احساس افتخار و داشتن هویت می‌دهد. و هر چه احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید، احتمالا به آینده و اهداف خود نگاه مثبت‌تری دارید.

کار داوطلبانه به شما احساس هدفمندی می‌دهد. افراد مسن و به‌خصوص بازنشستگان با کار داوطلبانه می‌توانند معنا و جهت‌گیری جدیدی در زندگی خود کشف کنند. در هر سن و شرایطی کار داوطلبانه به شما کمک می‌کند از نگرانی‌های شخصی خود کمی فاصله بگیرید و ذهن شما را برای انجام کارهای مختلف تحریک می‌کند.

کار داوطلبانه به شما کمک می‌کند از نظر جسمی سالم بمانید. مطالعات نشان داده است که مرگ و میر در افرادی که کار داوطلبانه انجام می‌دهند نسبت به سایر افراد کم‌تر است. افراد مسنی که کار داوطلبانه انجام می‌دهند، تمایل بیش‌تری به پیاده‌روی دارند، انجام کارهای روزانه برای آن‌ها آسان‌تر است، احتمال کم‌تری برای فشار خون بالا دارند و مهارت‌های ذهنی بالاتری دارند. کار داوطلبانه همچنین می‌تواند دردهای مزمن و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

من توان حرکتی محدودی دارم؛ آیا می‌توان کار داوطلبانه انجام دهم؟

افرادی که معلولیت دارند نیز می‌توانند از مزایای کار داوطلبانه بهره‌مند شوند. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که افرادی دارای معلولیت و بیمار از مشکلات شنوایی و بینایی گرفته تا بیماری‌های قلبی، دیابت یا اختلالات گوارشی همه بعد از داوطلب شدن شرایط سلامتی بهتری را تجربه کرده‌ و روند بهبود آن‌ها تسریع شده است.

به دلایل مختلفی مثل ناتوانی، حمل و نقل و محدویت زمانی، افراد زیادی تصمیم می‌گیرند از طریق تلفن و کامپیوتر به کار داوطلبانه بپردازند. در عصر دیجیتال امروز، بسیاری از سازمان‌ها برای نوشتن مطالب مختلف، طراحی گرافیک، ایمیل و سایر کارهای مبتنی بر وب به کمک نیاز دارند. در برخی از سازمان‌ها ممکن است نیاز باشد در یک کلاس توجیهی یا دوره آموزشی اولیه شرکت کنید ولی در برخی دیگر نیاز به چنین چیزی نیست و کاملا از راه دور کارها انجام می‌شود. در هر کار داوطلبانه، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی ارتباط اجتماعی برقرار کرده‌اید و اگر سؤال داشته باشید، آن سازمان برای پشتیبانی شما در دسترس است.

مزیت سوم: کار داوطلبانه حرفه شما را بهبود می‌بخشد.

اگر قصد دارید حرفه جدیدی را شروع کنید، کار داوطلبانه به شما کمک می‌کند تجربه در آن حوزه مورد علاقه خود تجربه کسب کنید و با افراد مختلف در آن حوزه آشنا شوید. حتی اگر برنامه‌ای برای تغییر حرفه خود ندارید، یکی از مزایای کار داوطلبانه این است که به شما فرصت تمرین مهارت‌های مورد نیاز در محیط کار مثل: کار تیمی، ارتباط، حل مسئله، برنامه‌ریزی، مدیریت پروژه و سازمان را می‌دهد. اگر شما یک بار این مهارت‌ها را در فضای کار داوطلبانه تمرین کرده باشید، در محیط کار راحت‌تر خواهید بود.

مهارت‌های شغلی ارزشمندی را به شما آموزش می‌دهد.

این‌که در کار داوطلبانه دست‌مزدی داده نمی‌شود به این معنای ابتدایی بودن مهارت‌هایی که یاد می‌گیرید، نیست. خیلی از فرصت‌های کار داوطلبانه به تمرین‌های زیاد و طاقت‌فرسا نیاز دارند. به عنوان مثال شما می‌توانید به یک مشاور حرفه‌ای در حین انجام کار داوطلبانه در پناه‌گاه زنان شوید.

کار داوطلبانه همچنین می‌تواند به تقویت مهارت‌های پیشین شما کمک کند و به طور همزمان سود آن به کامیونیتی بزرگ‌تری هم برسد. به عنوان مثال، اگر شما یک مدیر فروش موفق هستید، در زمینه مورد علاقه خود می‌توانید کار داطلبانه انجام داده و آگاهی کامیونیتی را بالا برده و همزمان مهارت‌های سخنرانی، ارتباطات و بازاریابی خود را بهتر کنید.

کسب تجربه کاری

کار داوطلبانه این فرصت را به شما می‌دهد که بدون تعهد بلندمدت، یک حرفه جدید را امتحان کنید. و بنابراین یک راه عالی برای به دست آوردن تجربه در یک حوزه جدید است. در بعضی از حوزه‌ها، شما می‌توانید مستقیماً در سازمانی که کار مورد علاقه شما را انجام می‌دهد داوطلب شوید. به عنوان مثال ، اگر علاقه مند به پرستاری هستید، می‌توانید در بیمارستان یا خانه سالمندان داوطلب شوید.

یکی دیگر از مزایای کار داوطلبانه این است که به شما امکان حضور در یک سازمان حرفه‌ای یا کارآموزی را می‌دهد.

مزیت چهارم: کار داوطلبانه لذت و شادی به زندگی شما می‌آورد و زندگی شما را غنی می‌کند.

داوطلب شدن روشی خوشایند و آسان برای کشف علایق و احساسات شماست. انجام کار داوطلبانه‌ای که برای شما معنی‌دار و جالب است، می‌تواند یک فرار آرامش‌بخش و پرانرژی از کارهای روزمره خود در محل کار، مدرسه یا خانواده باشد. داوطلب شدن همچنین خلاقیت، انگیزه و بینش جدیدی را برای شما فراهم می‌کند که می‌تواند زندگی شخصی و حرفه‌ای شما را تحت تأثیر قرار دهد.

افراد زیادی کار داوطلبانه را برای حضور در فضایی متنوع و لذت حاصل از آن انتخاب می‌کنند. به طور مثال اگر شما کارمند هستید و بیش‌تر زمان خود را در فضای سربسته می‌گذرانید، داوطلب شدن برای کاشتن گیاه یا نگه‌داری از حیوانات و یا حضور در فضای آموزشی کودکان می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

اهداف و علایق خود را در نظر بگیرید.

شما تجربه غنی‌تر و لذت‌بخش‌تری از کار داوطلبانه خواهید داشت اگر زمانی را صرف شناسایی اهداف و علایق خود کنید. به چرایی این‌که می‌خواهید داوطلب شود، فکر کنید. از انجام چه کاری لذت خواهید برد؟ فرصت‌های کار داوطلبانه‌ای که همزمان اهداف و علایق شما را پوشش دهند، گزینه‌های بهتری برای لذت بردن از کار داوطلبانه هستند.

نکاتی برای شروع کار داوطلبانه

ابتدا از خود بپرسید آیا مورد مشخص وجود دارد که می‌خواهید انجام دهید.

برای مثال، آیا من می‌خواهم:

  • … محله‌ی خود را بهتر کنم؟
  • … افراد جدیدی ملاقت کنم که با من تفاوت دارند؟
  • … چیز جدید را تجربه کنم؟
  • … برای زمان‌های خالی و اوقات فراغت خود فکری کنم و کاری انجام دهم؟
  • … شیوه متفاوتی از زندگی و جاهای جدیدی را ببینم؟
  • … کار مورد علاقه و بلندمدت آینده خود را تجربه کنم؟
  • … به علایق و سرگرمی‌های خود توجه بیش‌تری کنم؟
  • … چیزی که در آن خوب هستم را با دیگران به اشتراک بگذارم؟

بهترین راه برای داوطلب شدن انتخاب کاری است که با شخصیت و علایق شما خوانایی داشته باشد. پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا تحقیق خود را انجام دهید.

چگونه فرصت کار داوطلبانه درست را پیدا کنم.

فرصت‌های کار داوطلبانه زیادی وجود دارد که شما با انجام آن‌های می‌توانید از مزایای کار داوطلبانه بهره‌مند شوید. نکته در یافتن جایگاهی است که شما از آن لذت ببرید و توانایی انجان آن را دارید. همچنین مهم است که میزان تهعد شما با نیازهای سازمان هماهنگ است. این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا دوست داری با بزرگسالان، کودکان، حیوانات و یا به شکل دورکاری در خانه کار کنی؟
  • آیا ترجیح می‌دهی تنها کار کنی یا به عنوان عضوی از تیم؟
  • برای چه مقدار زمان می‌خواهی تعهد بدهی؟
  • چه مهارت‌هایی می‌توانی به یک کار داوطلبانه بیاوری؟
  • چه عواملی برای تو مهم است؟

چندین فرصت کار داوطلبانه را در نظر داشته باشید.

خود را به یک سازمان یا نوع مشخصی از کار داوطلبانه محدود نکنید. گاهی یک فرصت کار داوطلبانه روی کاغذ عالی به نظر می‌رسد ولی واقعیت کاملا متفاوت است. از سازمان‌های مختلفی دیدن کنید و اگر با سایر کارکنان و داوطلبان احساس راحتی داشتید، آن را انتخاب کنید.

از کجا می‌توان فرصت‌های کار داوطلبانه را پیدا کرد؟

  • تئاترها، موزه‌ها و بناهای تاریخی
  • کتابخانه‌ها
  • سازمان‌های خدماتی
  • پناهگاه‌های محلی حیوانات، هلال احمر یا مراکز حیات‌وحش
  • سازمان‌های جوانان و تیم‌های ورزشی
  • مرمت‌های تاریخی، پارک‌های ملی و سازمان‌های حفاظت
  • اماکن مذهبی مثل کلیساها و مساجد
  • پایگاه‌های داده آنلاین

چه مقدار (مدت زمانی) باید داوطلب شوید؟

لازم نیست زمان زیادی را صرف کار داوطلبانه کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که فقط دو تا سه ساعت در هفته یا تقریباً ۱۰۰ ساعت کار داوطلبانه در سال بیش‌ترین مزایا را برای شما و حوزه کار داوطلبانه انتخابی شما به همراه خواهد داشت. نکنه بسیار مهم این است که فقط به اندازه‌ای که برای شما راحت است، به کار داوطلبانه اختصاص دهید. کار داوطلبانه باید برای شملا لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد، نه این‌که کاری به کارهای روزانه شما اضافه کند.

بیش‌ترین بهره را از کار داوطلبانه ببرید.

شما زمان ارزشمند خود را صرف کار داوطلبانه می‌کنید و این مهم است که از مزایای کار داوطلبانه بهره ببرید. برای این‌که اطمینان حاصل کنید در جای درستی هستید:

سوال بپرسید. شما می‌خواهید مطلع شوید که فرصت کار داوطلبانه با مهارت‌ها، اهداف و زمان شما هماهنگ است. سوالتی در رابطه با تعهد زمانی، دوره و کارگاه توجیهی و آموزشی و راه ارتباطی برای پاسخ به سوالات و ابهامات خود، از هماهنگ‌کننده خود بپرسید.

اطمینان حاصل کنید که از انتظارات آگاه هستید. شما باید با سازمان راحت باشید و تعهد زمانی مورد نیاز را بدانید. ترجیحا از کارها و تعهدات کوچک شروع کنید تا به شناخت نسبی برسید. انعطاف پذیر باشید تا در صورت نیاز تمرکز خود را به کار دیگری تغییر دهید.

از تغییر دادن، نترسید. خود را وادار به انجام کاری که مناسب شما نیست نکنید و آن را ادامه ندهید. با سازمان برای تغییر آن کار یا نقش صحبت کنید و یا به دنبال سازمان دیگری برای انجام کار داوطلبانه و بهره بردن از مزایای کار داوطلبانه باشید.

اگر قصد انجام کار داوطلبانه در خارج از کشور را دارید، با دقت انتخاب کنید. برخی از کارهای داوطلبانه خارج از کشور می‌تواند آسیب‌های بیش‌تری نسبت به فواید آن‌ها برای شما و جامعه محلی داشته باشد. بنابراین به دنبال کار داوطلبانه با سازمان‌های معتبر باشید.

لذت ببرید. بهترین تجربه‌های کار داوطلبانه، آن دسته از کارها است که در آن هم داوطلب و هم سازمان سود می‌برند. اگر لذت نمی‌برید، بپرسید چرا. آیا مربوط به کارهایی است که انجام می‌دهید؟ افرادی که با آن‌ها کار می‌کنید؟ یا شما راحت نیستید چون موقعیت برای شما جدید و ناآشناست؟ توجه به چیزی که شما را آزار می‌دهد، می‌تواند به شما برای انتخاب ادامه راه کمک کند.

منبع: HelpGuide

3 پاسخ
  1. زهرا ادیب
    زهرا ادیب says:

    سلام. این مطلب برای من مفید بود.ممنونم.
    امکانش هست در رابطه با چالش‌های کار داوطلبانه برای یک داوطلب که امکان داره باهاش مواجهه بشه مطلب معرفی کنید؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

می‌خواهید به گفتگو بپیوندید
نظر دادن رایگان است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *